Cum te descurci cu un coleg cu sindromul “Știe-Tot”?
Ai un coleg care crede că știe totul? Cel care se comportă ca și cum ar fi expert în orice? Cel care are soluția pentru orice problemă? Cel care are răspunsul la orice întrebare?
Acel coleg care nu-i deschis pentru idei noi sau pentru a colabora – are doar opinii puternice pe care le transmite în cea mai odioasă manieră. Colegul pe care nu l-ați auzit niciodată spunând: “Nu știu.”
Din păcate, majoritatea dintre noi întâlnim în cariera noastră cel puțin un coleg sau un șef care știe totul – și nu sunt întotdeauna oamenii cu care lucrezi prea ușor.
Ei tind să monopolizeze conversațiile, să respingă contribuția altora și să ia decizii fără a lua în considerare faptele. O astfel de atitudine – “Ca mine sau deloc” – duce cel mai adesea la colegi nefericiți, clienți nemulțumiți și un mediu de lucru neproductiv.
Este foarte dificil să lucrezi cu o persoană care “Știe totul” deoarece, în general, nu știe să asculte, și în timp ce tu vorbești el se gândește doar la ce replică urmează să-ți dea. În mintea unei astfel de persoane este exclus ca ideea sau soluția sa să nu fie cea mai bună. Are deja formată o opinie pe care nu i-o poți nicicum schimba.
Iată câteva sugestii despre cum să gestionezi relația cu colegul “știe-tot”:
- Fii empatic. Este adevărat că un astfel de coleg este enervant, dar gândiți-vă că poate atitudinea lui provine dintr-o lipsă de încredere în sine sau de la o problemă personală mai profundă.
- Alege cu grijă bătăliile pe care vrei să le duci. Să discuți în continuu în contradictoriu cu o persoană care știe totul poate fi obositor. Prin urmare, alege să ignori cât de mult posibil sugestiile pe care ți le dă. Evită comentariile printr-un simplu “Mulțumesc pentru această sugestie” în loc să te implici într-o conversație inutilă.
- Fii exemplu în managerierea situațiilor. “Nu știu, dar împreună putem găsi răspunsuri și obține cea mai bună soluție.” Demonstrează astfel că ești flexibil și deschis la alte opinii. A spune “Nu știu” poate de asemenea să construiască încredere și să demonstreze deschidere, vulnerabilitate și onestitate.
- “Înarmează-te” cu propriile tale fapte. Dacă vrei să “vinzi” o idee, ai încredere în propriile acțiuni. Verifică sursele și faptele. Cu cât ești “înarmat” cu mai multe cunoștințe, cu atât sunt mai puține șanse ca “știe-tot” să poată interveni. Cu cât ești mai pregătit, cu atât îi lași mai puțin spațiu să controleze situația.
- Păstrează-ți simțul umorului. O persoană care crede că știe tot poate fi extrem de defensivă și, uneori, agresivă, și deci ultimul lucru pe care îl vrei este să o faci să se simtă pusă la colț. Cu toate că este foarte tentant să folosești sarcasmul, respiră adânc, zâmbește și spune-i “Nu știam asta.”
- Pune întrebări. Fii respectuos, dar pune întrebări detaliate. Punând întrebări punctuale legate de detaliile specifice poți determina o persoană care crede că știe totul să studieze faptele înainte de a vorbi. Nu ar trebui să îți fie teamă să îți confrunți colegul care știe tot și să-l întrebi de unde provine expertiza și autoritatea sa.
- Oferă feedback constructiv. Este posibil ca domnul sau doamna “Știe-Tot” să nu aibă nicio idee despre impactul pe care-l are comportamentul său asupra celorlalți. Dacă bănuiești că asta este cazul, ia în considerare o discuție privată în afara biroului. Deși acest lucru poate fi dificil, dacă o faci în mod respectuos, te poate ajuta. Amintește-ți că mulți atoateștiutori pot fi extrem de nesiguri, așa că mângâie-le ego-ul, flatează-i cu privire la multitudinea lor de cunoștințe, dar avertizează-i cu privire la modul lor de comunicare, care poate fi nu tocmai cel mai potrivit. Amintește-le că trebuie să le dea posibilitatea să vorbească și oamenilor care nu sunt atât de încrezători în ei înșiși.
Să faci față la job unei persoane care crede că știe totul poate fi stresant și obositor. Cu toate acestea, există modalități de a comunica cu ei și de a reduce conflictul. În primul rând, dă-i credit lui și ideii sale. După care, prezintă-ți propria opinie susținută de fapte.
#coleg #știe-tot #expert #soluție #know-it-all #problemă #deschis #idee #colaborare #productivitate #opinie #carieră #șef #monopol #decizie #fapte #atitudine #clienți #neproductiv #empatie #trust #încredere #oportunitate #flexibilitate #deschidere #manager #vulnerabil #onestitate #cunoștințe #control #agresiv #sarcasm #expertiză #feedback #impact #autoritate #ego #comunicare #conflict